Klasy 4-8
Realizacja
Opracowanie:
Elżbieta Saenger
nauczyciel fizyki i chemii w Społecznej Szkole Podstawowej nr 2 w Poznaniu
Uczestnicy projektu:
Uczniowie klas 6.
Do napisania programu skłoniły mnie rozmowy z nauczycielami, uczniami i rodzicami naszej Społecznej Dwójki. Zdecydowana większość dorosłych na swoich lekcjach w szkole nie miała prowadzonych doświadczeń. A z kolei uczniowie klas piątych i młodszych nie mają pojęcia czym jest fizyka i chemia, ale bardzo chcą wykonywać lub oglądać eksperymenty. Temu służą zajęcia warsztatowe z fizyki i chemii wprowadzone do planu uczniów klas szóstych Społecznej Dwójki w ilości 2 godzin tygodniowo na klasę.
Proponowane warsztaty zawierają zbiór prostych doświadczeń, do przeprowadzenia, których wykorzystać można przedmioty domowego użytku lub tanie pomoce. Chcę pokazać, że doświadczenia są proste (chociaż zabierają więcej czasu niż oglądanie filmów) w przygotowaniu a uczniowie chętnie je wykonują, świetnie się bawią, uczą nazywać poszczególne zjawiska i je prawidłowo tłumaczyć. Kształcą swoje zdolności manualne i poznają swoje możliwości.
Program zajęć realizuje oraz wzbogaca treści edukacyjne realizowanego w naszej szkole w klasach siódmych i ósmych programu fizyki i chemii. Elementy programu można też wykorzystać na lekcjach przyrody lub kółku przyrodniczym.
Szczególnie polecam warsztatową formę pracy dla uczniów wykazujących inteligencję kinestetyczną i wizualno-przestrzenną według Howarda Gardnera.
Cele edukacyjne:
- Uaktywnienie młodzieży do samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności.
- Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk przyrodniczych, szczególnie fizycznych i chemicznych.
- Wprowadzenie nowej formy popularyzacji wiedzy.
- Wskazanie na praktyczne zastosowanie wiedzy i umiejętności.
- Rozwijanie umiejętności współpracy w zespole przy wykonywaniu doświadczeń, rozwiązywaniu problemów.
- Uświadomienie, że domowa kuchnia, łazienka i ogród to miejsca, gdzie zachodzą reakcje chemiczne i zjawiska fizyczne.
- Uzmysłowienie, że świat odbieramy za pomocą zmysłów, które nie są doskonałe i można je oszukać.
- Pokazanie, że w domu można wykonać wiele doświadczeń, posługując się sprzętem domowym i substancjami chemii gospodarczej i apteczki.
- Uświadomienie niebezpieczeństw, jakie płyną z posługiwania się w domu ogniem (palniki gazowe, świece, zapalniczki).
- Ukazanie, że niektóre „bezpieczne substancje” mogą w pewnych warunkach lub w połączeniu z innymi „bezpiecznymi substancjami” okazać się niebezpiecznymi, a reakcje trudne do przewidzenia.
- Wyjaśnienie reakcji chemicznych i zjawisk zachodzących podczas przygotowywania potraw.
- Rozwijanie umiejętności prowadzenia samodzielnych obserwacji oraz formułowania wniosków wynikających z przeprowadzonych eksperymentów.
- Inspirowanie do samodzielnych badań i podejmowania decyzji podczas ich przeprowadzania.
- Bezpieczne posługiwanie się ogniem.
- Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.